10 apr. 2010

Sjuk flicka igen

Lillan har maginfluensan igen. Hon kräktes i torsdags och nu hon är lös i magen. På dagis får de förstås inte ordning på denna förbanade j*vla epidemi. Jag ska prata med personalen på måndag, för jag känner att detta inte är riktigt klokt. Som jag berättat tidigare så har jag hört hur samtalen går mellan vissa föräldrar. De lämnar barnen bara en dag efter barnet spytt. Undrar om de fattar vilka konsekvenser deras egobeteende får? Som för oss: Atena mår pyton, hon tappar massa i vikt, det blir ett stressmoment att hinna med jobb och vabbning (min dotter går först förstås). Så just nu är jag sur och grining-det är så synd om min lila flicka Vad gör man? Idag blir det ingen ouftit. Sitter och sunkar i träningsoverall.... Positivt tänkande; Ikväll ska vi grilla och äta gott. Mamma kommer över och ska hjälpa oss.

Jag har ett litet dilemma.... Hur skulle ni göra för att få jobb och familjeliv att gå ihop. Skulle ni kunna tänka er att anlita tex Hemfrid att ta hand om barnen tex 1 timme på morgon och 1,5 timme efter förskolan? Jag har alltid sagt att allt kan man outsourca utan barnen. Vad tycker ni?

7 kommentarer:

  1. Ja, hur 17 får man ihop jobb och familjeliv??? Det har jag funderat på läänge nu, typ sedan mammaledigheten tog slut...för 2 år sedan! Det går liksom inte ihop! Inte med det jobb jag har...och det tär oerhört på ens förhållande också. Jag funderar allvarligt på att leja ut städningen...fungerar det? Och kan de vika tvätt också? Vill inte leja ut själva tvättandet: litar inte på någon förutom mig själv där!

    Jag jobbar 85% men skulle behöva gå upp till 100%, jobbar så mycket ändå, utan att få betalt för det...mannen här hemma blev sur när jag sa det...men vi får se!

    Jag skulle inte låta någon okänd hämta mina barn på dagis- finns det ingen ni känner som kan typ hämta en dag i veckan? Barnens farmor hämtar äldste sonen 1 ggr i veckan och det hjälper oerhört. Har dem på två ställen: dagis och skola är inte på samma plats= urjobbigt. Jag har ju också tre barn så jag vet att det är svårt att räcka till...

    Kommer du på något bra så får du gärna dela med dig....

    kram,fia

    SvaraRadera
  2. Just det: be dagis skicka ut en lapp ang kräksjukor etc, de kan förmodligen få hjälp från typ vc eller bvc om vad det ska stå...!

    På mitt dagis tar personalen det väldigt på allvar: jätteskönt! De kör alla leksaker som bara går i diskmaskinen minst en gång i veckan om det går kräksjukor, ibland oftare. Inga frottehanddukar eller muggar som barnen tar fel på när de ska dricka.... Handsprit till personalen så de kan sprita sig efter blöjbyten t.ex., eller handskar. Lätt att sprida den vägen också! Det är underbart: för i vinter (ta i trä....) har det inte varit mycket alls och vi har klarat oss helt...än så länge. Håller tummarna!

    Håller med dig om vissa föräldrar: jag jobbar i skolan och det är ju inte populärt om fröken är sjuk, men skicka sina sjuka barn till skolan det kan man...nä, de smittar väl inte ned fröken heller...*ironi*
    /fia

    SvaraRadera
  3. Så klart du kan leja någon att passa ungarna en timme eller två, gäller bara att hitta någon ni kan lita på.
    Tycker inte att det är så mycket annorlunda än att lämna till dagis eller dagmamma, gäller som sagt bara att hitta någon ni kan känna er trygg med.

    SvaraRadera
  4. Stackars lilla tjejen!! Krya på henne! Vårt dagis har mailat ut till alla om hur viktigt det är att stanna hemma tillräckligt länge för att inte smitta andra med maginfluensa o dyl.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Finns det ngn som kanske pluggar till förskole fröken eller liknande som man kan anlita ett par timmar i veckan? Vi har en granne som "hyr in" en tjej som jobbar deltid som barnsköterska på deras dagis. Hon har inte 100% tjänst så hon tar hand om deras barn Måndagar och Tisdagar mellan 16-19:30 och lagar mat till dem och leker. Sen kommer föräldrarna hem och på det viset kan de jobba kortare dagar resten av veckan. Kolla på dagiset om de vet om ngn vikarie eller liknande som skulle vilja hoppa in och vara barnflicka. Det är inte omöjligt att det finns även på erat dagis. Dessutom träffar barnen sin barnflicka på dagiset rätt ofta.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte denna tabu kring att behöva bära allt huvudansvar som yrkesarbetande mamma, annars är man en dålig mamma. Det är samma sak hemma hos oss. Maken kan ju åka iväg med jobbet med jämna mellanrum utan minsta dåliga samvete...inte jag. Vi har hjälp med hämtning av barnen två dagar i veckan annars skulle jag aldrig få ihop familjeliv och jobb. Inget konstigt med att ta hjälp med barnen bara du kan hitta någon bra. Lärarhögskolan är en bra plats att sätt upp lappar på.
    Hoppas din sötnos kryar på sig snart!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  7. Stackars lilla sjuklingen, hoppas att hon snart är frisk och kry igen.
    Det där om man kan "outsourca" barnen måste man känna efter själv.Vi har alla olika förutsättningar och referensramar hur vi vill ha det i våra liv. För mig spelar det ingen roll vad andra tycker och tänker om hur vi löser vårt vardagspussel, huvudsaken är att det är rätt och riktigt för oss.
    Hoppas att ni hittar en bra lösning som passar er!

    Vad fina ni är i Amelia!
    Ha en underbar dag!

    Kramar

    SvaraRadera