1 nov. 2010

Greklandsresan

Jag har haft ett underbart kärleksmöte med både min man men även med mitt fantastiska Athen. Som förändrats så mycket-till det bättre. Området runt gamla stan (monastirki) är helt trafikfritt. Hade Odd Molly på mig varje dag. Fotade endast detta.....



Första kvällen var vi på en vinbar. Träffade några trevliga indiska killar som läste sin MBA Business i Frankrike. Min make som jobbar endel i Indien, kände genast att de hade mycket gemensamt att prata om. Jag drack tyvärr för många drinkar som slutade med att jag hmmm harkel kräktes. Dricker aldrig speciellt mycket men sveptes i våg av den magiska miljön.Medan min man betalade notan omringades jag av 3-4 hundar som slickade på mig och la huvudet på sne. Förundras över att de är så tjocka...
Jag vaknade ganska pigg och fräsch dagen efter och vi bestämde för en riktigt kulturdag. Först besökte vi de nya Akropolis Museet precis utanför vårt hotell. Känslan går inte att beskriva-komma in en underbar miljö. Att få en glimt av föremål som fanns för flera hundra år innan Jesus födelse. Det är magiskt och underbart. Och jag som grek är endel av detta fantastiska. Kan inte beskriva hur stolt jag kände mig

Sedan bar det iväg mot Akropolis. Även detta är helt fantastisk att få visa min make. Akropolis är endel av mig; barndomsminnen mm. Många tycker säker att detta är en stenhög men det är så mycket mer.
Kvällen fortsatte vi på en restaurang som heter Spondi, restaurangen har 2 stjärnor i Guide Michelin. En restaurang i världsklass. Maten var underbar. Vi körde på en 8-rätters. Detta var favoriten. Helt gudomlig med krabba.....

Vilken upplevelse! Vilken service! Går inte beskriva!


Dagen efter åkte vi till National Arkeologiska Museet med ännu älder föremål än de på Akropolis museet. Vissa av föremålen var 600-700 f.k och var så välbehållna att det var galet :-)




Sedan åkte vi till Monastirki och shoppade och åt lunch. Sedan upptäckte vi ett helt underbart restaurang/cafe. Underbart är bara förnamnet. Vilken känsla. De spelande live musik och en tjej som sjöng helt fantastisk. Ryser. Dålig kvaltet på videon.... men men ni fattar känslan. Riktigt kulturställe. Jag som kan Athen utantill. men detta ställe har jag missat helt



Kvällen fortsatte vi på lyxiga Great Britanic. Trots rekomendationer om maten-var det en nitlott. Skitdyrt och inte alls gott.


Vi åkte tillbaka till det fina cafe och satt och njöt....


Det var min resa i korta drag

KRAM

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig semester! Fantastiska sevärdheter och god mat. Låter helg underbart :)

    Åh vad jag vill åka dit! Jag har varit på Kreta och det var fantastiskt. Jag älskar gamla historiska platser och grekiska mytologin har länge varit en favvo så Aten skulle vara drömstället. Så snart vi kan antingen ta med oss eller lämna ifrån oss vår lille son så är Aten absolut med på listan över platser jag vill besöka.

    Kram från V

    SvaraRadera
  2. Låter underbart härligt! Jag älskar ju också Athen och efter att ha bott där i så många år är det min hemstad med. Jag bodde i Ilioupoli - och på massor av fler ställen som Glyfada och Pireaus också - så det var inte pang på i centrum, men visst är det skönt med trafikfritt runt Syntagma ner till Monastiraki. Och jag älskar att strosa omkring där och i Kolonaki och bara njuta.

    Det låter härligt! Jag och min syster ska dit till våren har vi bestämt. Kram

    SvaraRadera
  3. Låter som ni hade en riktigt härlig semester!
    Kram

    SvaraRadera